Pylony po letech na Panenském Týnci

Pesimistické předpovědi poklesu zájmu o technicky náročné modelářské disciplíny jako jsou například závody kolem pylonů dokázal dokonale rozbít  velký nadšenec a bojovník Kamil Vydra z modelářského klubu Kamenné Žehrovice.

Krátké představení hlavního pořadatele

Jsou tomu sotva roky, kdy přijel na první závody a všechny uchvátil svým nasazením a také znalostmi z historie polynářské historie. První výsledky samozřejmě nebylo to nejlepší co si může pilot zapsat do svého deníčku, ale kdo z nás to měl jinak. Kamil se po prvních závodech nevzdal a svou nevyčerpatelnou energii dál vkládal do stavby nových modelů a hledání nových cest nebo občas uposlechl rady svých kolegů a energii směroval směrem „vyšlapanou cestou“ k progresivnímu zlepšování svých výkonů. Výsledek poctivé práce na sebe nenechal dlouho čekat a Kamil se v roce 2022 probojoval do žebříku mezi nejlepší a získal místo v reprezentaci F3E na MS v Holandsku 2023.

Kamil se svou manželkou (ředitelkoou závodu) Míšou a stejně aktvnímn synkem Maxíkem

A vzhledem k tomu, že žádný úspěch není „nikdy zadarmo“ musel se Kamil pochlapit a uspořádat závody v roce 2023. Kamil využil své kontakty na majitele letiště v Panenském Týnci a uspořádal první letošní závody. Na tomto letišti se pylony nelétaly poprvé, ale podle pamětníka Franty Hovorku to už bude více než 25 let, kdy se zde konalo poslední soustředění ˇčeské reprezentace.

Kamil se ničeho nezalekl, nepodlehl žádným předsudkům a přípravu pojal ve velkém stylu. Ve vlastním nákladu nechal vytisknout plakáty a s manželkou Míšou olepil celý region reklamními plakáty s upoutávkou na rychlostní závody pylonových modelů. Prostě tak, jak tomu bylo zvykem za staré, dobré Velké ceny Mělníka (respektive Modely). A navíc k tomu dokázal kontaktovat všechny aktivní zájemce z loňské pylonové náborové soutěže a přesvědčit je k účasti na těchto závodech. Takže se naše řady přes zimu rozšířily o junirského reprezntanta v akrobatech Lukáše Doubravu, maketářskou legendu Fandu Nodesea a nadšené pylonáře Milana Matouška s Ondrou Peštou.

Pátek 5.5.2023 – volné  tréninky

Jak už to bývá, štěstí přeje připraveným. V Kamilově případě to platilo i na počasí, kdy se všechny dešťové mraky vyhnuly letišti velkým obloukem. Zůstal nám silnější chladný vítr, ale to pro pylonáře není žádný problém. Během pátku se na letiště dostavily všichni závodníci, aby stihli v tréninku “ochutnat” novou neznámou závodní trať. Vzhledem k blížícímu se termínu mistrovství světa se celý závod stal automaticky přípravným setkáním na tuto vrcholnou událost. Tady mi dovolte jednu reprezentační vsuvku:

Pylonářská reprezentace 2023

V dlouhé úspěšné historii zažije naš pylonářská reprezentace několik zásadních novinek. Před jejich představením několik základních upřesňujících informací. Reprezentační družstvo pylonové kategorie je složeno celkem ze třech týmů (mechanik+pilot) v každé kategorii. Takže standardní stav jsou 3 týmy v kategorii F3D (motoráky) a 3 týmy v kategorii F3E (elektriky), což je dohromady 6 soutěžních týmů. Ovšem tento limit neplatí pro naši reprezentaci, protože můžeme samostatně nasadit úřadujícího mistra světa F3E Tomáše Ciniburka a vedle něho může nastoupit jako nejmladší pylonářský reprezentant v historii Jirka JJ Novotný v kategorii juniurů. Takže poprvé pojede česká reprezentace v celkově  maximálním možném počtu 8 týmů.

nominace kategorie F3E:

  • Tomaš Ciniburk – obhajoba titulu MS
  • Jan Sedláček
  • Jiří Klein
  • Kamil Vydra
  • Jiří JJ Novotný – kategorie JUNIOR
Jirka Novotný (JJ-junior) se svým obětavým táto tvoří skvělý tým

nominace F3D

  • Tomáš Andrlík
  • Jan Petr
  • Roman Pojer

Mezi motoráky je jasným tahounem týmu zkušený matador Tomáš Andrlík, který je pravidelným účastníkem všech mistrovství světa již od roku 2001. Roman Pojer pojede na své třetí mistrovství světa v řadě a bude se snažit vylepšit své předchozí výsledky. Tomáš s Romanem si na mistrovství budou dělat navzájem mechaniky, takže ve dvou lidech zvládnou pracovat ve dvou týmech. Benjamínkem mezi motoráky bude pilot Honza Petr s mechanikem Lukášem Voseckým. Lukáš je zkušený závodník upotané kategorie F2D, takže „nadupané“ spalovací motory pro něho nejsou žádná novota. Honza je úžasně šikovný show 3D akrobatický pilot, který umí mezi stojaté vody pylonářského létání vnést naprosto nové pohledy na ovládání modelů. Tady jeden malý příklad, jak si Honza umí poradit s nepředpokládanou situací, kdy soupeři zhasl motor a on se musel hned po startu vyhnout. (věřte, že pylonový model se bez rychlosti moc dobře neřídí)

To byla malá reprezentační vsuvka a nyní zpět k závodům na Panenském Týnci pod taktovkou přísné ředitelky Míši.

Sobota 6.5.2023 – první soutěžní den

Pořadatel se rozhodl, že všem závodníkům dopřeje maximální zážitek z létání a vyhlásil víkendový závod na celkem 12 kol což není v posledních letech na tuzemských závodech zcela obvyklé. Ale rozkaz zněl jasně a sobotní závodní den měl naplánovaných 8 soutěžních kol, takže se muselo začít hned po deváté hodině dle nařízení ředitelky soutěže.

Velkým přínosem byla pomoc zkušených pylonářských rozhodčích na časomíře a pylonu číslo jedna, kde je určitá míra zkušenosti velmi důležitá. Pylon číslo jedna obsadil otec a syn Bláhovi z Mělnického klubu a jejich mamka/manželka ovládal jednu z časomír. Druhým zkušeným rozhodčím na časomíře byl náčelník blatenského klubu a letitý pylonář Petr Loula. Jeho manželka Zdena bleskurychle zapisovala naměřené výsledky na klasickou tabuli, tak jako za starých dobrých časů. Nesmíme zapomenout na rozhodčí na pylonech číslo 2 a 3, které obsadili obětaví přátelé a příbuzní pořádajích Kamila a Míšy.

Klasická ručně psaná výsledková tabule dodá závodům tu pravou atmosféru
Klasická ručně psaná výsledková tabule dodá závodům tu pravou atmosféru

Nyní už k samotnému závodění. Mezi motoráky F3D se nejvýrazněji projevoval již od prvních startů navrátilec Fanda Koukol, který se vybavil stejnou technikou jako celý český tým a okamžitě všem ukázal, že ani po roční pauze v žádném případě létat rychle nezapomněl. Jeho souboje s Jirkou Novotným byly pokaždé podívanou pro všechny a jen škoda, že Jirkova technika se po roční pauze ještě nedostala do plné kondice. Ale i tak to bylo v každém soutěžním kole závodění, jak má být. V druhé soutěžní se utkávali Tomáš Andrlík s Honzou Petrem. Ani jednomu z nich nevyhnuli drobné technické problémy s motorem, ale i tady se závodilo na ostří nože, když se zrovna motorům chtělo běžet.

Bylo příjemným překvapením, když se na závodech objevili legendy české pylonařiny. Jako první dorazil v sobotní ráno Ferry Hovorku se svým kamarádem a dávným mechanikem Láďou Kučerou. Ti kteří Frantu dobře znají byli příjemně potěšeni jeho návštěvou a Ti kteří ho znají méně, byli zpočátku vyděšeni jeho nekompromisními trefnými komentáři naší práce v depu i na závodišti.

V kategorii elektro F3E bylo skvělé pozorovat zvýšený zájem o tuto kategorii. Jak jsem již psal úvodu, přijelo překvapivě dost nových závodníků a doplnili tak slušný stav již etablovaných závodníků. Jediný, kdo chyběl, byl Honza Sedláček, kterého potrápili zuby tak, že se nemohl zúčastnit.

Ke každému pořádnému závodu patří catering a na Panenském Týnci nemohl chybět. Opět zapracovala rodina. Zdenička (maminka ředitelky závodu) se svým manželem Jirkou připravili přes zimu pro tuto akci mobilní občerstvení a celý víkend se staraly o všechny pořadatele, návštěnvíky a závodníky.

Takový stánek s občerstvením v kolektivu přátelsky naladěných lidí je ta nejlepší sociální síť, kde se probere vše možné i nemožné. A když do toho po setmění vzlétne osvětlený StepOne brilantně pilotovaný Erikou Stránskou, tak je to prostě dokonalý modelářský večer. Ovšem nebyl čas na dlouhé ponocování, protože v neděli v 9.00 nás čekal start deváteho kola. Takže honem do aut a do stanů, ráno se musí brzy vstávat.

Neděle 7.5.2023 – druhý soutěžní den

Probudili jsme se do příjemného rána, ale teplota nám dávala jasně najevo, že léto je ještě daleko. Nebylo moc času na rozjímání, protože technika má přednost a musí se připravit na soutěžní den. Elektroletci musí nabíjet a spalovací motory se musí každý den před závodem takzvaně „oštantovat“. To znamená spustit motor s testovací vrtulí, která svými parametry simuluje chování motoru s letovou vrtulí ve vzduchu. Takto se najde optimální poměr palivové směsi určený přesnou pozicí jehly přívodu paliva.

Vše je připraveno a může se začít závodit. Do druhého dne již nenastoupil Milan Matoušek s Ondrou Peštou díky poškozenému modelu, který jim neumožnil pokračovat v jejich prvním závodě. Všichni ostatní pokračovali srdnatě v boji o nejlepší výsledky. Progres nováčků byl naprosto skvělý. Lukáš Doubrava se z prvního času 98s posunul na čas 73,89s a Fanda Nodes ze z času 89s dostal na 72,47s. Oba už klepou na hranici časů pod 70s a to je po prvním závodě obdivuhodný výkon. Fanda Nodes prokázal svou preciznost a důslednost při obletu pylonu číslo 1. Podle pravidel stačí na pylonu číslo prolétnout bázi tohoto pylonu a není podmínka ho přímo obletět. Ale když Fanda pylon čísla 1 podlétl, tak nebyl zcela spokojen a zatočil doprava (což je pro pylonáře téměř neřešitelná zatáčka) aby pylon skutečně oblétl pravotočivou zatáčkou. Následně se vrátil na trať a pokračoval v závodění.

Nedělní čtyři kola uběhl jako na drátkách a krátce po poledni bylo dobojováno. Ve spalovácích udržel vedení Franta Koukol a v elektrikách potvrdil svou kvalitu úřadující mistr světa Tomáš Ciniburk.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*